شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ از طرف سازمان مرکزی سنجش تعیین می‌شوند. به طور کلی مجموعه شرایط و ضوابط مربوط به ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد و سایر جزئیات مربوط به این آزمون گرداوری شده و در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد درج می‌شوند. با توجه به اینکه کنکور ارشد برای دانشگاه‌های سراسری و آزاد به طور مشترک برگزار می‌شود، شرایط ثبت نام در این آزمون برای تمام متقاضیان سراسری و آزاد نیز مشترک هستند. البته نیز در رابطه با رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف وجود دارد که پرداختن به آن‌ها الزامی است. در این مقاله کلیاتی در رابطه با شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 ارائه شده است.

ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ از امروز ۱۶ آذر ماه آغاز شد.

شرایط عمومی ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ 

برخی از شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ شرایطی هستند که بدون استثنا میان تمام متقاضیان مشترک هستند. مهم‌ترین شرایط عمومی ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ عبارتند از:

✅ اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان مورد تأیید جمهوری اسلامی

✅ نداشتن فساد اخلاقی

✅ متعهد بودن به شئونات شغلی و تحصیلی

✅ عدم داشتن دشمنی و عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران

✅ عدم دارا بودن سابقه‌های کیفری و عضویت در گروه های ضد انقلاب

بخوانید: راهنما کامل ثبت نام کنکور ارشد 

 

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ 

در کنار شرایط عمومی، مجموعه‌ای از شرایط اختصاصی نیز وجود دارد که داوطلبان ملزم به رعایت آن‌ها هستند. در ادامه مجموعه شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ شرح داده شده است.

✅ داوطلبان باید دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد باشند تا در آزمون کنکور ارشد ۱۴۰۲ ثبت نام کنند.

❌ یکی از شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای افراد شرکت کننده، داشتن  معدل بالای 12 برای مقطع کارشناسی می باشد.

✅ متقاضیانی که در حال تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی هستند، می‌توانند در آزمون ارشد شرکت کنند. این دسته از متقاضیان می‌بایست تحصیلات خود را تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۲ به اتمام رسانده و گواهی مقطع کارشناسی خود را دریافت کنند.

⛔داوطلبانی که در حال تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی ارشد و یا دکتری هستند، تنها در صورت انصراف از تحصیل می‌توانند در کنکور ارشد ۱۴۰۲  شرکت کنند. مهلت انصراف از تحصیل این دسته از داوطلبان تا پایان زمان ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ است.

⛔ افرادی که در کنکور ارشد 1400 شرکت کرده و در دوره روزانه پذیرفته شده باشند، دارای شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ و حق ثبت نام در کنکور ارشد سراسری را نخواهند داشت.

⛔ افرادی که در کنکور ارشد 1400 شرکت کرده و در دوره‌های غیرروزانه پذیرفته شوند، در صورت انصراف از تحصیل، محدودیتی برای ثبت نام کنکور ارشد نخواهند داشت.

❌ داوطلبانی که در دوره‌های روزانه پذیرفته شوند، در صورت نیاز می‌بایست متعهد به گذراندن دوره خدمت اشتغال برابر با طول تحصیل خود باشند.

❓❗ فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی این است که وضعیت روشنی در رابطه با طرح تعهد به خدمت داشته باشند.

 

شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای افراد دارای مدرک تحصیلی معادل

✅ دسته ای از داوطلبان که دارای مدرک تحصیلی معادل هستند، در صورت داشتن شرایط ثبت نام آزمون ارشد ۱۴۰۲ مندرج در آیین نامه شرکت دارندگان مدرک معادل و غیر رسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر، می توانند در آزمون کارشناسی ارشد ثبت نام و نام نویسی کنند.

✅ تمامی داوطلبانی که دارای مدرک معادل ضمن خدمت فرهنگیان می باشند و در سال های 1377 تا 1381 توانسته اند به این دوره ورود کنند، می توانند از تسهیلات مصوبه مربوطه برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر استفاده نمایند.

✅ افرادی که دارای مدرک استخدامی، داخلی و یا معادل هستند و قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند، ابتدا باید از دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تائیدیه دریافت کنند.

❌ افرادی که دارای مدرک دبیری هستند، جهت ثبت نام  و واجد شرایط ثبت نام کنکور ارشد 1402 باشند، موظف به دریافت موافقت نامه کتبی و بی قید و شرط از وزارت آموزش و پرورش هستند.

❓❗ متقاضیان کنکور ارشد که جزو شاغلین در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهاد های دولتی هستند بایستی موافقت کتبی و بدون قید و شرط خود مبنی بر ثبت نام و قبل از شروع مهلت نام نویسی در آزمون را از محل کار خود دریافت کنند.

❓❗ دسته ای از متقاضیان که جزو فارغ التحصیلان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی معتبر خارجی می باشند می توانند با مدرک معادل در کنکور ارشد نام نویسی کنند. لازم به ذکر است که اگر این دسته از داوطلبان کنکور ارشد موفق به کسب حداقل 80 درصد نمره حد نصاب گزینش آزاد شوند، عنوان معادل نیز از مدرک آن ها حذف می شود و می توانند جهت ادامه تحصیل اقدام کنند.

✅ برخی از داوطلبان نیز که جزو طلاب و فضلای حوزه علمیه می باشند، چنانچه دارای مدرک سطح دو باشند می توانند در آزمون کارشناسی ارشد یکی از رشته های امتحانی گروه علوم انسانی شرکت کنند. (طلاب در حال تحصیل نیز باید تا تاریخ 31 شهریور ماه همان سال فارغ التحصیل شوند)

❌ به هیچ کدام از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، در صورت داشتن هرگونه شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بورس تحصیلی اعطا نمی شود.

 

شرایط ثبت نام ارشد برای اتباع خارجی 

✅ اتباع غیر ایرانی که مقیم جمهوری اسلامی ایران می باشند و دارای اقامت قانونی هستند، می توانند در صورت داشتن دیگر شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 نام نویسی و شرکت کنند. 

✅ متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد که جزو اتباع غیر ایرانی هستند، بایستی دارای مدارک اقامتی لازم شامل دفترچه پناهندگی سیاسی معتبر صادره از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و یا گذرنامه با حداقل شش ماه اقامت معتبر باشند.

✅ اتباع خارجی در هر مقطع تحصیلی در دوره های روزانه، شبانه، پردیس، پیام نور، غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد و .. فقط یکبار مجاز به تحصیل و فارغ التحصیلی می باشند و تحصیل مجدد در دوره فارغ التحصیلی ممنوع خواهد بود.

 

شرایط تحصیل مجدد

به طور معمول کنکور ارشد برای سنجش و پذیرش متقاضیان دارای مدرک کارشناسی برگزار می‌شود. اما افرادی که دارای مدارک تحصیلی بالاتر باشند نیز شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را دارند. این دسته از داوطلبان بایستی تحصیلات خود در سایر مقاطع و یا در سایر رشته‌ها را به اتمام رسانده باشند. دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری نیز در صورت انصراف قطعی می‌توانند در آزمون ارشد ۱۴۰۲ ثبت نام کنند.

در سال‌های گذشته افرادی که برای بار دوم در دوره‌های روزانه کارشناسی ارشد پذیرفته می‌شدند، ملزم به پرداخت شهریه برای ادامه تحصیل بودند. اما با توجه به اعتراضاتی که نسبت به این قانون ایجاد شد، این شرط حذف شده و تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد دوره‌های روزانه رایگان انجام می‌شود. ناگفته نماند که این دسته از متقاضیان نباید محرومیت یا منعی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و دارای شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ را داشته باشند. 

 

شرایط استفاده از سهمیه 

متقاضیان ثبت نام کنکور ارشد در صورت داشتن سهمیه رزمندگان و ایثارگران می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند. به طور کلی شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای استفاده از سهمیه بدین شرح است:





:: برچسب‌ها: شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

تاریخ انتشار : شنبه 19 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: